HISPAANIA ARHITEKTUUR
Plaatide stiil (platereskne)-selle puhul teostatakse
ornamentaalsed osad erinevalt kujundatud kiviplaatide üksteise peale ja kõrvale
asetamisega; nendest moodustatakse kapiteelid, friisid, pinnadekoratsioon,
mõnikord isegi terve fassaad. Stiili loomisel etendas suurt osa ALONSO CANO
(1601-1667)- maalija, skulptor, arhitekt. Nt GRANADA katedraali fassaad.
Tšurrigerism- looja arhitekt ja joonistaja JOSE CHURRIGUERA
(u 1650-1723)-ürghispaanialik, elurõõmus, stiilitu kaunistusind.
Konstruktsiooni suhtes ollakse ükskõikne. Toed ja talad on vaid raamistik ülevoolavalt ja rikkalikult
kuhjatud ornamentidele; kõverad ja väänlevad vormid, uhked skulptuuridetailid.
Tšurregerismi ilmneb veel nt PEDRO RIBERA 1722a ehitatud HOSPICIO PROVINCIALI portaalis Madridis; Ja vendade TOMÉde poolt teostatud Toledo katedraali altaris
LEONARDO DA FIGUEROA plaanide järgi ehitatud San Telmo
lossis Sevillas jt. Selle tipp on 1727-1764 tekkinud käärkamber Kartuuside
kiriku juures Granadas, mille loojad on FRANCISCO MANUEL VASQUES ja LUIS DE
AREVALO. Kõik pinnad, toed ja simsid on siin üleni kaetud väänlevate
kujunditega, india ja vanamehhiko mõju.
SKULPTUUR
Erinevalt teistest Euroopa maadest pääseb uuesti valitsema
vana rahvuslik värvitud puuplastika tehnika, saavutades kunstilise
täiuslikkuse. – suur loomutruudus, naturalism, usulise härduse
toonitamine—kujude silmad kristallist, pisarad klaaspärlitest, mõnikord
pannakse kujudele riided selga.
Põhja Hispaania koolkonna keskuseks oli VALLADOLID.
Koolkonna juht- GREGORIO FERNANDEZ (1566-1649)- oma töödes taotleb maalilisust
ja realismi. Tuntud töö- Kristuse
ristimist kujutav reljeef Valladolidi muuseumis.
Lõuna- Hispaanias e Sevilla koolkonnas- JUAN MARTINES
MONTANES- kuulsad on tema Maarja figuurid ja sügavalt liigutavad kannatava
Kristuse, märtrite ja munkade kujud. Pildil „Saint John the Baptist“
Samasugune pateetiline laad valitses porutgali plastikas,
lokaalset koloriiti lisab värvitud kahhelplaatide kasutamine ülidekoreeritud
interjöörides ja hoonete välisfassaadidel. Nt. COIMBRA ülikooli raamatukogu
ja KUNINGALOSS Mafras Lissaboni lähedal, samuti PRACA DE COMMERCIO ansambel
Lissabonis.
MAALIKUNST
Peamiselt viljeleti kirikupilti ja portreed.
Hispaania maalikunsti suuruseajastu teerajaja oli Domenikos
Theotokopulos e. EL GRECO
(1541-1614) pärit Kreeta saarelt. Geniaalse tormilise temperamendiga on ta oma
töödes ühte sulatanud hilisbütsantsi ikoonimaali traditsioonid, tol ajal
üldiselt valitseva maneristliku vormikäsitluse ja veneetsia kolorismi; nii lõi
ta äärmiselt ilmeka vormikõne, millel on väga palju ühist moodsa
ekspressionismiga. Nt. „Kristuse
lahtiriietamine“ (El Espolio) a 1579, säilib Toledo katedraalis. A 1588“ Krahv Orgazi haudapanek“ Santo Tome
kirikus Toledos; 1590 a. „Kristuse ülestõusmine“; üks mütoloogiline maal- „Laokoon
poegadega“; 1614 maastikumaal- „Toledo
äikeses“
VELAZQUEZ (1599-1660)
sünd. Sevillas. Stiil- kõige otsekohesem ja võltsimatum loomutruudus ja naturalism. Iseloomulikud bodegone maalid,
kus rahvatüübid esinevad kõrvuti puuvilja, lillede ja toiduainetega. Maalinud
kuninga, tema perek. liikmete ja peaministri portreesid. 1629 mütoloogiline
pilt „ Joodikud“
1629-1631 veedab Itaalias, toimub muutus maalimisviisis.
Loobub üksikvorme teravalt modelleerivast laadist ja pöördub puhtmaalilise
käsitlusviisi poole,mis tunneb ainult pinda ja hülgab detailse sisejoonistuse
ning kõik viimase võimaluseni lihtsustab ja üksikasjad kokku sulatab. Nt „Vulcanose
sepikojas“; hertsog Olivarese ja noore printsi Baltasar Carlose ratsaportreed
(1632-1634); 1634-1635 ajalooline maal „Breda
alistamine“
1650 üks parematest töödest paavst Innocentius X portree.
Suurimad meistriteosed „ Õuedaamid“ 1656 a.; „Ketrajad“ 1657 a.
BARTOLOME ESTEBAN
MURILLO (1618-1682)
Maalis pilte sevilla rahva ja tänavaelust ja tema usulistes
maalides leidub samuti otse elust tabatud jooni. Zanripiltidest on tuntud
maalid, mis kujutavad uulitsapoisse nt 1646 a. „Melonisööjad“. Suur hulk maale on pühendatud maarja ülistamisele.
Eriti arvukad on Maarja eostust kujutavad maalid nt. 1678 a. „Maarja kuusirbil“
Peale Murillot algab Hispaania maalikunstis langus. Ainukese
üllatava erandina esineb 18 saj teisel poolel GOYA (1769-1771) sünd. Itaalias. Armastus loomutruuduse vastu.
Goya noorpõlve töödes on meeldivamad kartongid gobeläänide
jaoks mitmesugusete zanristseenidega.—jõuline romantik ja realist, terava,
elulise ja halastamatu karakteristika meister ja satiirik, ületamatu
fantastilise, õudsete ja visionaarsete elamuste kujutaja, oma julge
maalitehnikaga ja valguse ning varju võrratu maalijana impressionismi eelkäija.
Looming mitmekesine- freskod kirikutes, altarimaalid,
zanripildid, portreed, maalid tolle aja poliitiliste sündmuste ainetel jne.
Nt. 1800 a Carlos IV
perekonnaportree, 1814 a „ Võitlus
Puerta Del Solil 2. mail 1808“; „Ülestõusnute mahalaskmine“; „Hullumaja“ „Alasti Maja“, „Riietatud Maja“, Maria Luisa
portree.
Kolmas periood. Tehnika geniaalne lihtsustamine, heleda-
tumeda suurepärane väljakujundamine, fantaasialend, teravalt toonitatud sünge
meeleolu. „Maipuu“; „Sepad“; „Jalutavad daamid“. Tahvelmaalid. „Koloss“ e „ Inimest õgiv koletis“.
Goya on geniaalne nii maali kui graafika
alal. 1794-1799 esimene kuulus seeria „Kapriisid“; „Sõjakoledused“
No comments:
Post a Comment